A duhet që shqiptarët ende ta mitizojnë Gjergj Kastriotin edhe tani
kur kombi shqiptar mbushi një shekull, kjo duhet të jetë temë debati
mes intelektualësh dhe jo betejë mes “patriotëve” dhe “tradhtarëve”.
Nexhmedin Spahiu
Në debatin e kohëve të fundit për rishkrimin e historisë, Ismail
Kadare u kyç furishëm me një shkrim në mbrojtje të figurës së Gjergj
Kastriotit, por pa thënë ndonjë argument të ri pos atyre që i ka
stërthënë tash e 5 dekada radhazi.
Kadare i paaftë për debat, baltosë kundërshtarët.
Kadare u futi një mori sharjesh njerëzve që kanë pikëpamje të
ndryshme mes veti, madje edhe për çështjen në fjalë. Reagimi i tij,
ishte më tepër në stilin e fushatës kundër armiqve të popullit siç bënte
shoku Enver Hoxha, se sa një reagim prej intelektuali që mbron një
kauzë të caktuar.
Edhe pse në shkrimin e tij, Kadare nuk ma përmend emrin, shihet qartë
se ai bënë aluzion në shkrimin tim të parafundit rreth rishkrimit të
historisë të botuar në gazetat e portalet e Tiranës, Shkupit e
Prishtinës.
Mos përmendja e emrit të atij me të cilin polemizon është një
dinakëri e llojit të vet. Këtë e bëjnë vetëm ata që nuk kanë guxim të
polemizojnë me dikë, por kanë për qëllim baltosjen e tjetrit. Kësisoj
duke mos i përmendur emrin atij me të cilin polemizojnë, ata i shmangen
përgjegjësisë kur citojnë shtrembër. Dhe Kadare e bënë këtë truk në
shkrimin e tij, gjë që nuk është aspak e ndershme.
Kadare, duke mos pasur guximin intelektual t’u kundërpërgjigjet
pohimeve në shkrimin tim, sepse i mungojnë argumentet, hedh një mori të
sharash mbi autorë tjerë me emër e pa emër, me të cilët unë kam pak ose
aspak mendime të ngjashme.
Kadare nuk kupton konceptin e kombit
Unë e Kadare nuk jemi të barabartë edhe për vetë faktin se unë kam
lexuar çdo libër që Kadare ka botuar e madje edhe çdo intervistë të tij.
Nga reagimi në fjalë, shihet se Kadare nuk ka lexuar as çerekun e
librave të mi, dhe rrjedhimisht edhe ato që i ka lexuar nga unë i ka
lexuar me paragjykim dhe s’ka arritur t’i kuptojë.
Që Kadare nuk i ka lexuar apo nuk i ka kuptuar librat e mi, kjo është
një gjë e falshme, por nuk është e falshme që ai nuk i ka kuptuar në
thellësinë e tyre shumë nga autorët shqiptarë të traditës.
Kadare nuk ka kuptuar Gjergj Fishtën, Branko Merxhanin e shumë e shumë autorë të traditës e madje as Naim Frashërin.
Është e falshme që Kadare, për shkaqe mbijetese e oportunizmi, ka
sharë Gjergj Fishtën në kohën e shokut Enver, por nuk është e falshme
që mos ta kuptojë as tani Gjergj Fishtën, përkundër lavdeve që ia thuri
pas rënies së komunizmit në Shqipëri. Nuk është e falshme për Kadarënë
që mos ta kuptojë Branko Merxhanin e shumë autorë tjerë të traditës.
Pse po e them këtë? Po e them sepse duket sheshazi se Kadare nuk kupton
konceptin e kombit. Flet për kombin e i referohet etnisë. Flet për
Gjergj Kastriotin sikur ai t’i përkiste kohës moderne dhe jo mesjetës.
Të flasësh të vërtetën, nuk do të thotë që je pro-turk.
E vërteta për periudhën osmane është në interes të Kosovës e Shqipërisë para se të jetë interes i Turqisë
Unë luftoj që të thuhet e vërteta për Perandorinë Osmane, Turqinë e për
këdo tjetër, jo nga dashuria për osmanët, turqit apo këdo tjetër, por
nga dashuria për Kosovën e Shqipërinë.
Duke sharë Perandorinë Osmane, shqiptarët poshtërojnë të kaluarën e
tyre, sepse ata ishin pjesë e sajë për 5 shekuj. Ishin pa vullnetin e
tyre. Po, pa vullnetin e tyre ishin pjesë të perandorive gjithë popujt e
botës. Se mos i pyeste kush në mesjetë se çfarë shteti duan apo pjesë e
cilit shtet do të jenë. Mos vallë, shteti i Skënderbeut ishte shtet i
vullnetit të arbërorëve?! Me çfarë referendumi e dëshmuan këtë arbëroret
e Skënderbeut, a mos vallë votuan ata për princin e tyre? Apo mos
kishte parlament në atë kohë?! Jo, pra. Ata që nuk e deshën shtetin e
Skënderbeut përfunduan me kokë të prerë, ashtu siç përfundonin ata që
nuk e donin shtetin e Sulltanit.
Shteti Osman nuk ishte i turqve, e as shteti i Skënderbeut nuk ishte i arbërorëve!
Dhe kështu ishte në të gjitha shtetet e botës në shekullin XV. Nuk
ekzistonin kombet në kuptimin që bota i njeh pas revolucionit francez.
As shteti Osman nuk ishte i turqve, e as shteti i Skënderbeut nuk ishte i
arbërorëve. Të gjithë ata njerëz që u ndodhën brenda këtyre shteteve u
ndodhën pa vullnetin e tyre.
E vërteta ishte se shteti osman ishte perandoria më e fuqishme dhe më
progresive e botës për shekuj me radhë. Kjo periudhë shndritjeje zgjati
disa shekuj. Deri në lindjen e kombeve në Evrope, atij suedez (1523),
anglez (1649), amerikan (1776) dhe atij francez (1789), Evropa kishte
identitetin e errësirës, injorancës dhe prapambeturisë, karshi diellit
që ndriçonte në Lindje. Vallë, a duhet t’ia kujtoj Kadaresë Naim
Frashërin tek shkruante:
Evropë e mjerë atëherë,
Ishte për djall e për lumë,
Priste Ruso e Volter,
Ta nxjerrin nga ai gjumë.
Perandoria Osmane e shekullit të XIX, për të cilën shkruante Andon Zako -
Çajupi, ishte një perandori që i kish humbur moti shkëlqimi, ishte një
gërmadhë politike, ekonomike, ushtarake e kulturore.
Mëdyshja e shumicës së rilindësve shqiptarë: ideja kombëtare turke apo ideja kombëtare shqiptare
Nuk duhet ngatërruar Perandorinë Osmane me idenë kombëtare turke e cila
lindi si rezultat i influencës së Revolucionit Francez, apo më mirë
thënë, si rezultat i përfundimit të Luftës së Krimesë (1853-1856), ku
Anglia e Franca ndihmuan Perandorinë Osmane kundër Perandorisë Ruse.
Ideja kombëtare turke e nisur nga Namik Kemali (1840-1888) pati
transformime të mëdha deri te rrumbullaksimi i saj nga Mustafa Kemal
Ataturku (1881-1938). Ideja, e cila përfundoi si komb turk, u nis si
ide për një komb mysliman brenda Perandorisë Osmane (më vonë u
transformua në këtë që është sot). Këtë ide e kishin përqafuar shumë
shqiptarë të ndritur, të cilët më vonë do të kyçeshin në idenë kombëtare
shqiptare, që për bazë do ta kishte etninë dhe jo fenë.
Sami Frashëri i mëdyshur
Vetë Sami Frashëri u nda në dysh. Ai punoi për të dyja idetë: sa për
atë kombëtare shqiptare e edhe më shumë për atë kombëtare turke. Shumica
e rilindësve turq ishin shqiptarë. I pari i tyre, Namik Kemali ishte me
etni shqiptar, Mehmet Akif Ersoji poashtu, dhe ka supozime qe edhe
Ataturku ishte shqiptar për nga etnia.
Fakti që në fund të shekullit XIX nuk kishte shkolla shqipe, ishte
rezultat i përballjes mes idesë kombëtare turke dhe shqiptare, greke
dhe shqiptare, italiane dhe shqiptare. Deri në Lidhjen e Prizrenit
(1878) kishte një gjak shqiptar dhe një gjuhë shqipe (e shkruar me
shkronja latine në ca libra të harruar në arkivat e Vatikanit, apo tek
tuk e shkruar me shkronja arabe e greke), por nuk kish një komb
shqiptar.
Shqiptarët në shekullin XIX kishin dilema se cilës ide kombëtare t’i ngjiteshin: idesë shqiptare, turke, greke apo italiane
Shqiptarët e bënin jetën të ndarë në tri komunitete (mysliman, ortodoks e
katolik). Dhe nuk ishte vetëm komuniteti mysliman që ishte i mëdyshur
se cilës ide kombëtare t’i ngjitej, asaj turke apo shqiptare. Edhe
komuniteti ortodoks pati dilemën se cilës ide kombëtare t’i ngjitet,
asaj greke apo shqiptare. Edhe komuniteti katolik shqiptar kishte
mëdyshjen mes idesë kombëtare italiane dhe shqiptare. Deshi Zoti dhe
Austro-Hungaria e Gjermania, dhe në çastin e fundit edhe Anglia, Italia e
sidomos Perandoria Osmane, përkrahën idenë kombëtare shqiptare dhe u bë
kombi shqiptar, ky që është sot.
Kosova, edhe pse djep i idesë kombëtare shqiptare, vulën e
identitetit kombëtar shqiptar e mori tek në kohën e Luftës së Dytë
Botërore, kur edhe u hapën shkollat në gjuhën shqipe, dhe u instalua
administrata shqiptare.
Mitizimi apo çmitizimi i Skënderbeut – çështje debati dhe jo beteje
Shumë mësues fshatrash u thonë nxënësve se Skënderbeu ka luftuar për
çështjen kombëtare! Tani shoh se kështu pak a shumë e thotë edhe Kadare.
Skënderbeu as nuk luftoi për çështjen kombëtare e as që kishte komb
atëherë, por ai u konsiderua krye-hero kombëtar nga rilindësit
shqiptarë. Ashtu sikur përzgjodhën Skënderbeun kanë mundur ta
përzgjedhin për krye-hero mbretin Priam të Trojës, Aleksandrin e Madh,
Ali Pashë Tepelenën, Gjergj Elez Aliun apo Mujin dhe Halilin.
Prof.Dr.Stavro Skendi i shpjegon arsyet përse u përzgjodh pikërisht
Skënderbeu.
Fakti që rilindësit mitizuan periudhën e Skënderbeut është i
natyrshëm. Këtë e bënë të gjitha kombet që po lindnin: serbët me
Dushanin, bullgarët me Borisin, grekët me Konstandinin e kështu me
radhë. Por a duhet që shqiptarët ende ta mitizojnë Gjergj Kastriotin
edhe tani kur kombi shqiptar mbushi një shekull, kjo duhet të jetë temë
debati mes intelektualësh dhe jo betejë mes “patriotëve” dhe
“tradhtarëve”. Por, Kadare i pazoti për t’u kyçur në këtë debat ka
marrë në dorë çomangen dhe po godet djathtas e majtas. Por brezave që
vijnë nuk do t’ju interesojnë sharjet, por argumentet. Prandaj, unë po
shkruaj argumentet e Kadare le te vazhdojë të shajë./Indeksonline/
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Post a Comment